Аннушка, Свободный Человек (geish_a) wrote,
Аннушка, Свободный Человек
geish_a

Гендерные различия в шахматах и науках

В той же дискуссии Гера процитировал слова шахматистки Полгар о проведении совместных турниров и о раздельном обучении:

As a top-level woman player myself and a pioneer in women’s chess, I feel that if given the same opportunity, women players in general will be able to compete against men at almost the same level in the future. However, there is some work to be done in order for women to reach that level.
Many people have asked why do we need separate training for girls? Why can’t boys and girls train together? There are a number of reasons for girls to have an option to attend a separate training program for themselves. But, in my opinion, the most important reason is that we need to give girls the self confidence to get to even ground against boys. Then, we can start mixing them together on a more regular basis.

Кроме стыдливого слова almost, которое закралось туда, должно быть, по ошибке, остальное вполне понятно. В том числе и желание обучать девочек отдельно. С первого необдуманного взгляда может показаться, что шахматистка считает, что девочки в принципе играют хуже мальчиков, поэтому их self esteem страдает. На самом деле просвещённому взгляду открываются истинные причины отставания девочек не только в шахматах, но и в точных науках вообще. Вот несколько интересных ссылок:

In 1992, a widely publicized report stated that public schools shortchanged girls. The report fueled interest in single-sex classes and schools. The following year, American University professors Myra and David Sadker published Failing in Fairness: How America's Schools Cheat Girls. The book describes striking discoveries about fairness in American schools. During a three-year study, trained observers visited more than 100 classrooms in Connecticut, Maryland, Massachusetts, Virginia, and the District of Columbia. The responses observers noted in those elementary-school classrooms included the following:
Boys called out eight times as often as girls did. Teachers ignored the "raise your hand" rule. If a boy yelled out, the teacher usually praised his contribution. Girls who called out got reminders to raise their hands.
Teachers valued boys' comments more than girls' comments. Teachers responded to girls with a simple nod or an OK, but they praised, corrected, helped, and criticized boys.
Boys were encouraged to solve problems on their own, but teachers helped girls who were stuck on problems.

Эта статья посвящена именно дебатам о раздельном образовании. Все вышеуказанные причины являются для многих основанием обучать девочек отдельно от мальчиков, чтобы не занижать их self esteem и способствовать полной реализации потенциала, которой не происходит в вышеуказанной обстановке. Поэтому причины, по которым шахматистка могла быть за раздельное обучение, именно в дискриминации, а не в объективных различиях.

Дальше:
Research shows that boys are five times more likely to receive attention from teachers than girls. Boys are eight times more likely to call out in class than girls, and seem to like more competition, while girls learn best through cooperation. Decisions about the grade in which different concepts are introduced are based on the development patterns of boys. Boys are also more likely to receive science kits, microscopes, and telescopes from parents than girls are. Источник "Girls in Science Classrooms"

Еще:
There are no gender differences in mathematical problem solving until high school, at which time differences favoring males begin.
During the middle grades (6 - 8), young girls begin to make selections that limit their opportunities in mathematics and other technical fields.
Girls consistently equal or exceed boys' achievements in mathematics and science as measured by scholastic aptitude, achievements tests and classroom grades.
Girls and boys are taking approximately the same number of math courses; however, girls are less likely to take Trig or Calculus.
Within mathematics classes, boys tend to receive more teacher time and attention than girls.
(Math Gender Equity)

Все вышеперечисленные источники нейтральны, т.е. не являются "феминистскими" сайтами в защиту женщин. На тех сайтах все гораздо красочнее расписано, разумеется.
Tags: гендерное
Subscribe

  • (no subject)

    Тем временем, попросили записать короткий аудио ролик (пару минут) для документальной передачи на австралийском радио по книге "Мастер и Маргарита"…

  • Продолжаю не про вирус

    Прислали новый учебник русского для старших курсов на обзор. Учебник основан на культурной составляющей, каждая глава - один известный российский…

  • (no subject)

    Лимонов был личностью. Это само по себе комплимент - мудаком он был или нет, второй вопрос. Он был талантливой личностью. Это еще реже. И дело не…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 107 comments

  • (no subject)

    Тем временем, попросили записать короткий аудио ролик (пару минут) для документальной передачи на австралийском радио по книге "Мастер и Маргарита"…

  • Продолжаю не про вирус

    Прислали новый учебник русского для старших курсов на обзор. Учебник основан на культурной составляющей, каждая глава - один известный российский…

  • (no subject)

    Лимонов был личностью. Это само по себе комплимент - мудаком он был или нет, второй вопрос. Он был талантливой личностью. Это еще реже. И дело не…